Dag 16 Jasper

22 september 2018 - Jasper Nationaal Park, Canada

Guten Morgen, Guten Morgen, Guten Morgen Sonnenschein. Dat zingt Tom in de ochtend, tot ergernis van Marit. Nou, niks geen zonneschijn! Het is een witte, mooie, prachtige, schitterende wereld buiten. Het lijkt wel kerst. Sneeuw, geweldig! Na een paar foto's, hup, naar Jasper town. Even naar het infocentrum, en toen naar de sky tram. Een gondel naar boven, zo de prachtige bergen in. Wat een geweldig uitzicht. In zeven minuten waren we boven. Wat foto's gemaakt, en hup, de berg op, door de sneeuw. Helemaal leuk. Halverwege zijn de dames gestopt, maar de mannen gingen voor de top. Zo mooi, ondanks de wolken, zo zag je van alles en zo zag je niks meer. Daarna nog even lekker geluncht in het restaurant. Marit en Tom hebben gekozen voor een typisch Canadees gerecht genaamd 'poutine'. Dat was niet voor herhaling vatbaar. Het uitzicht was geweldig vanaf daar. Vervolgens weer naar beneden. Er zijn diverse naaldbomen, wel 70%, aangevallen door een één of ander insect. Net zoals bij ons de buxus aangevallen is dit jaar. Het is een beest wat van binnenuit alles kapot maakt. Ze spuiten hier niets vanwege het wildlife. Alles gaat hier op de natuurlijke manier. Het moet minstens twee weken -40 graden Celsius vriezen om het ongedierte te doden. Die kans is tegenwoordig, door het opwarmen van de aarde, nihil. Bewoners hopen door de vroeg invallende winter dat het misschien ook het probleem oplost. Men verwacht dat binnen twee jaar, 90% van de bomen dood is, en pas over twintig jaar weer een hele nieuwe generatie staat. Terug bij de camper aangekomen, zijn we een paar routes gaan rijden om wild te spotten. Nu kunnen we zeggen dat dit goed gelukt is. We hebben gezien: één beer, twee hertjes, ontelbare elken (wapiti herten), vier bighorns (een schaapsoort), een eekhoorn en een valk. Ook ganzen en eenden, maar nog steeds geen moose (eland)! 'S avonds zijn we lekker gaan eten in Jasper bij Montana's BBQ & Bar. Lekkere steaks en nachomaaltijden. Daarna nog een Irish coffee en ijs en twee megadesserts (een chocolate brownie met ijs). En toen, lekker slapen.

1. Hilbert:
    28 september 2018
    Mooie safari.
  2. Danny:
    2 oktober 2018
    Helaas geen Eland, maar die Elks zijn ook prachtig!
  3. Nelleke Boeve-Hannessen:
    14 november 2018
    Jullie reis maar even opnieuw gelezen. Lijkt wel een wintersportvakantie;). Maar wat een prachtige foto's en verhalen.

Inmiddels zijn jullie natuurlijk alweer toe aan een nieuwe vakantie:)